Drodzy Rodzice!
W artykule przedstawiam kilka ćwiczeń i zabaw dla dzieci, które usprawniają i stymulują umiejętność analizy i syntezy wzrokowej. Podaję również książki, z której czerpałam inspirację, aby mogli Państwo samodzielnie dobrać ćwiczenia dla swoich dzieci. Miłej lektury i zabawy z dziećmi!
Ćwiczenie 1. Co się zmieniło.
Należy przygotować zestaw rekwizytów, które pokazuje się dzieciom. Następnie omawia się ich
kształty i prosi o zapamiętanie ich ustawienia. Potem dzieci zamykają oczy lub
odwracają się do tyłu. W tym czasie zmienia się ustawienie przedmiotów. Zadaniem dzieci
jest powiedzieć, co się zmieniło w ustawieniu rekwizytów.
Ćwiczenie 2. Szukaj swojego drzewa.
Dzieci otrzymują naklejony na kartce prawdziwy liść. Podczas spaceru do parku
lub lasu dzieci mają odnaleźć drzewo, na którym rosną takie same liście.
Ćwiczenie 3. Od rana do wieczora
Dzieci otrzymują
serię obrazków, na których przedstawione są dzieci w trakcie wykonywania
różnych czynności. Po obejrzeniu ilustracji i omówieniu dzieci porządkują je w
kolejności „od rana do wieczora”, tłumacząc dlaczego układają je
w takiej, a nie innej kolejności.
Ćwiczenie 4. Rozpoznawanie obrazków i ich
elementów
- dobieranie par
jednakowych obrazów;
- domino
obrazkowe;
-
dobieranie z kart.
Ćwiczenie 5. Różnicowanie przedmiotów i
figur
- różniące się
położeniem przestrzennym, wielkością, kolorem itp.;
- porównywanie
figur geometrycznych różniących się pod względem pewnych cech;
- wyszukiwanie w
otoczeniu przedmiotów bądź ich elementów o zadanym kształcie.
Ćwiczenie 6. Określenie położenia
przestrzennego przedmiotów
- wprowadzenie
pojęć przestrzennych: wyżej, niżej, pod, nad, obok, w środku, u góry na dole;
- wprowadzenie
pojęć kierunkowych: na lewo, na prawo, naprzód, do tyłu, w górę, w dół.
Ćwiczenie 7. Określanie stosunków między
przedmiotami
- wprowadzanie
pojęć: duży – mały, mniejszy – większy, wyskoki – niski, cienki – gruby, długi
– krótki.
Ćwiczenie 8. Modelowanie manipulacyjne
kształtów i ich złożonych układów
- odwzorowywanie
manipulacyjne figur z gotowych elementów, zgodnie z podanym wzorcem;
- odwzorowywanie
figur z pamięci bez podanych wzorców;
- układanie
kompozycji z zadanych kształtów do podanych wzorców, lepienie, malowanie;
- układanie
figur według instrukcji słownej;
- odtwarzanie
obrazków z elementów według podanego wzorca, a później z pamięci;
- odtwarzanie
kształtów z drobnych i złożonych elementów bez widocznego wzorca;
- malowanie rysunków konturowych
Ćwiczenie 9.
Zadaniem dziecka
jest uważne przyjrzenie się rysunkom i zaznaczenie różnic pomiędzy nimi.
Ilustracja
1, 2. Znajdowanie różnic.
Ćwiczenie
10.
Ilustracja
3. Brakujące elementy.
Ćwiczenie
11.
Zadaniem dziecka jest wskazanie w
każdym rzędzie rysunku, który jest inny (nie jest taki sam) nie pasuje do
pozostałych.
Ilustracja
4. Różniący się przedmiot.
Ćwiczenie
12.
Na tym obrazku znajdują się
przedmioty, które są na czymś i takie, które znajdują się pod czymś. Zadaniem
dziecka jest poszukanie tych obrazków, gdzie przedmioty są na czymś. A następnie
wskazanie tych, które są pod czymś.
Ilustracja
5. Stosunki przestrzenne.
Ćwiczenie
13.
Zadaniem dziecka jest znalezienie
takiego samego zestawu przedmiotów, jaki znajduje się powyżej kreski wśród
przedmiotów poniżej kreski.
Ćwiczenie
14.
Zadaniem dziecka jest znalezienie
takiego samego układu sztućców na obrazku znajdującym się powyżej kreski, wśród
obrazków poniżej kreski.
Ćwiczenie
15.
Zadaniem dziecka jest przejść labirynt zaczynając od
strzałki na górze kartki, kończąc zaś na tarczy. Przed wykonaniem zadania należy
poinstruować dziecko nie tylko o jego celu, ale także o sposobie jego wykonania.
Wiele dzieci ma tendencję do skracania sobie drogi poprzez przecinanie czarnych
linii. Należy też zwrócić uwagę dziecka na to, aby w miarę możliwości nie
skręcało w ślepe uliczki.
K. Kamińska, Nauka czytania dzieci w wieku
przedszkolnym. Warszawa 1999, s. 114. Ćwiczenia 1-3;
M. Cackowska, Nauka czytania i pisania w klasach
przedszkolnych. Warszawa 1984, s. 78-79. Ćwiczenia 4-8;
J. Baran, Zestaw pomocy, do opracowania Terapia
zabawą. Warszawa 1991, s. 1-15;
www.reedukacja.pl
/itemdidactics.aspx?action=view&item=6, ćwiczenia 13-15.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz