wtorek, 30 września 2014

Ćwiczenia stymulujące umiejętność analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej

Drodzy Rodzice!

W artykule przedstawiam kilka ćwiczeń i zabaw dla dzieci, które usprawniają i stymulują umiejętność analizy i syntezy wzrokowej. Podaję również książki, z której czerpałam inspirację, aby mogli Państwo samodzielnie dobrać ćwiczenia dla swoich dzieci. Miłej lektury i zabawy z dziećmi!


Ćwiczenie 1. Co się zmieniło.
Należy przygotować zestaw rekwizytów, które pokazuje się dzieciom. Następnie omawia się ich kształty i prosi o zapamiętanie ich ustawienia. Potem dzieci zamykają oczy lub odwracają się do tyłu. W tym czasie zmienia się ustawienie przedmiotów. Zadaniem dzieci jest powiedzieć, co się zmieniło w ustawieniu rekwizytów.

Ćwiczenie 2. Szukaj swojego drzewa.
Dzieci otrzymują naklejony na kartce prawdziwy liść. Podczas spaceru do parku lub lasu dzieci mają odnaleźć drzewo, na którym rosną takie same liście.

Ćwiczenie 3. Od rana do wieczora
Dzieci otrzymują serię obrazków, na których przedstawione są dzieci w trakcie wykonywania różnych czynności. Po obejrzeniu ilustracji i omówieniu dzieci porządkują je w kolejności „od rana do wieczora”, tłumacząc dlaczego układają je w takiej, a nie innej kolejności.

Ćwiczenie 4. Rozpoznawanie obrazków i ich elementów
- dobieranie par jednakowych obrazów;
- domino obrazkowe;
- dobieranie  z kart.

Ćwiczenie 5. Różnicowanie przedmiotów i figur
- różniące się położeniem przestrzennym, wielkością, kolorem itp.;
- porównywanie figur geometrycznych różniących się pod względem pewnych cech;
- wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów bądź ich elementów o zadanym kształcie.

Ćwiczenie 6. Określenie położenia przestrzennego przedmiotów
- wprowadzenie pojęć przestrzennych: wyżej, niżej, pod, nad, obok, w środku, u góry na dole;
- wprowadzenie pojęć kierunkowych: na lewo, na prawo, naprzód, do tyłu, w górę, w dół.

Ćwiczenie 7. Określanie stosunków między przedmiotami
- wprowadzanie pojęć: duży – mały, mniejszy – większy, wyskoki – niski, cienki – gruby, długi – krótki.

Ćwiczenie 8. Modelowanie manipulacyjne kształtów i ich złożonych układów
- odwzorowywanie manipulacyjne figur z gotowych elementów, zgodnie z podanym wzorcem;
- odwzorowywanie figur z pamięci bez podanych wzorców;
- układanie kompozycji z zadanych kształtów do podanych wzorców, lepienie, malowanie;
- układanie figur według instrukcji słownej;
- odtwarzanie obrazków z elementów według podanego wzorca, a później z pamięci;
- odtwarzanie kształtów z drobnych i złożonych elementów bez widocznego wzorca;
- odtwarzanie graficzne szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;
- malowanie rysunków konturowych


Ćwiczenie 9.
Zadaniem dziecka jest uważne przyjrzenie się rysunkom i zaznaczenie różnic pomiędzy nimi.





Ilustracja 1, 2. Znajdowanie różnic.


Ćwiczenie 10.
Zadaniem dziecka jest dorysowanie elementów, których brakuje na poszczególnych obrazkach.


Ilustracja 3. Brakujące elementy.

Ćwiczenie 11.
Zadaniem dziecka jest wskazanie w każdym rzędzie rysunku, który jest inny (nie jest taki sam) nie pasuje do pozostałych.


Ilustracja 4. Różniący się przedmiot.
Ćwiczenie 12.
Na tym obrazku znajdują się przedmioty, które są na czymś i takie, które znajdują się pod czymś. Zadaniem dziecka jest poszukanie tych obrazków, gdzie przedmioty są na czymś. A następnie wskazanie tych, które są pod czymś.


Ilustracja 5. Stosunki przestrzenne.
Ćwiczenie 13.
Zadaniem dziecka jest znalezienie takiego samego zestawu przedmiotów, jaki znajduje się powyżej kreski wśród przedmiotów poniżej kreski.



Ćwiczenie 14.
Zadaniem dziecka jest znalezienie takiego samego układu sztućców na obrazku znajdującym się powyżej kreski, wśród obrazków poniżej kreski.




Ćwiczenie 15.
Zadaniem dziecka jest przejść labirynt zaczynając od strzałki na górze kartki, kończąc zaś na tarczy. Przed wykonaniem zadania należy poinstruować dziecko nie tylko o jego celu, ale także o sposobie jego wykonania. Wiele dzieci ma tendencję do skracania sobie drogi poprzez przecinanie czarnych linii. Należy też zwrócić uwagę dziecka na to, aby w miarę możliwości nie skręcało w ślepe uliczki.








K. Kamińska, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1999,        s. 114. Ćwiczenia 1-3;
M. Cackowska, Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa 1984, s. 78-79. Ćwiczenia 4-8;
 J. Baran, Zestaw pomocy, do opracowania Terapia zabawą. Warszawa 1991,          s. 1-15;
www.reedukacja.pl /itemdidactics.aspx?action=view&item=6, ćwiczenia 13-15.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz